zaterdag 22 juli 2017

Imkersleed

Sommige volken zijn echt heel zachtaardig. Daar valt heel goed mee te werken, daarbij hoef je niet eens beschermende kleding te dragen. Maar andere volken daarentegen zijn buitengewoon verdedigend ingesteld, die vallen echt aan als je er alleen al naar wijst. Jezelf goed inpakken is dan het devies. De imker kent zijn volkjes wel, en weet bij wie een kap en jack niet genoeg is en ook handschoenen nodig zijn. Op warme dagen probeerde ik dan wel eens om toch in korte broek te blijven werken, maar dat pakt niet altijd voordelig uit, zeker niet als er een of enkele bijen de broekspijpen als ingang gebruikten om hogerop een venijnige steek te zetten. Collega-imker Henk vertelde me dat hij korte metten maakt met zulke volken. Dat vond ik een nogal rigoreuze aanpak totdat ik onlangs met een echt serieuze aanval te maken kreeg en ik honderden stekende bijen op mijn pak had zitten. Het katoen van jack en broek is niet dik genoeg om een angel tegen te houden hoewel de steken wel lichter aanvoelen. Maar vele tientallen lichte steken tellen toch op en op den duur is dat niet leuk meer. Dus in dit geval toch maar besloten Henk’s voorbeeld te volgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten