vrijdag 2 juni 2017

Een zwerm opgehaald

Vorig jaar rond deze tijd heb ik bijenzwerm geschept in een tuin in Odijk. De tros bijen hing wel zes meter hoog in een kersenboom, dat was wel een uitdaging om balancerend op een ladder de bijen in een bak te schudden. Het bleek een vitaal en zachtaardig volkje, en ze zijn goed de winter doorgekomen. In maart werd ik benaderd door Karelle uit Houten die op zoek was naar een volkje om mee te gaan imkeren en ik heb haar deze zwerm overgedaan. Vandaag stuurde ze me een berichtje dat het volk enorm gegroeid was en dat er net een zwerm uit haar    ka
Weer thuis! De twee zwermen zitten in de twee kleinere kastjes.
st was vertrokken. Ik ben maar gaan kijken en er hing inderdaad een behoorlijke tros, en nog een tweede kleinere, allebei hoog, in de bomenwal achter haar tuin. Dat was dus weer op een laddertje balanceren. We hebben de nog los rondvliegende bijen de rest van de middag de tijd gegeven om zich bij de rest van de zwermen in de kastjes te voegen, en deze vanavond opgehaald. Grappig, nu zijn ze weer thuis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten